כנישתא חדא - האתר הרשמי - מהנעשה בעולמו של הרב אליעזר ברלנד שליט"א Rav Eliezer Berland Shlit"a

כנישתא חדא - האתר הרשמי מהנעשה בעולמו של הרב אליעזר ברלנד שליט"א - דיווחים שוטפים 24 שעות, חדשות, תמונות, וידאו, שיעורים, שידורים חיים, סיפורים, ועוד

יום ראשון, 4 במאי 2014

כנישתא חדא גליון 32!!! - סיפור המאסר והגאולה של הרב אליעזר ברלנד

הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנדהרב אליעזר ברלנדהרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנדהרב אליעזר ברלנד
לתרום להפצת העלון במירון ל"ג בעומר לחץ על הכפתור "תרום" למעלה
כל 100 ש"ח מפיץ 300 עלונים.
תזכו למצוות!

כנישתא חדא 32 - סיפור המאסר והגאולה.pdf


בס"ד בר"ה

כנישתא חדא - גליון 32 אייר תשע"ד

סיפור המאסר והגאולה

במאמר "סיפור המאסר והגאולה" מובא סיפור שהתרחש לפני למעלה ממאתיים שנה כשתנועת החסידות היתה בעיצומה והאדמו"ר הזקן מחב"ד רבי שניאור זלמן מלאדי – בעל התניא ושולחן ערוך "הרב" קרב אלפי יהודים לדרך החסידות התגברו עליו מחלוקות עצומות. באותם ימים קמה נגדו קבוצה של מתנגדים שניסתה בכל דרך אפשרית לעצור אותו ולהשתיקו כדי שיפסיק להעביר את דרך החסידות להמון העם. ראש המתנגדים לבעל התניא היה הרב הראשי של העיר פינסק, אביגדור שמו, ולאחר שראה שכל השתדלותם של המתנגדים להשתיק את הרב ולקרר את חסידיו לא עזרו במאומה וקהילתו רק גדלה וגדלה והשפעתו של הרב רק התגברה והתפשטה לעוד כפרים ועיירות, החליט לעשות מעשה. בשנת תקנ"ט האביגדור הזה התנדב להעליל על הרב עלילות שווא בכמה סעיפים והלשין לשלטונות, שכביכול, הרב עבר על החוק, כדי שיעצרו את הרב. ואמר לחבריו המתנגדים שזה סוף סוף יעשה הרס לתנועת החסידות. כל כוונתו של אביגדור היתה כאילו "לשם שמים", הוא טען שהבעל התניא מנהיג חידושים ביהדות אשר 'הורסים' את דרך התורה, דברים חדשים שעוד לא שמעו עליהם ביהדות, ושחייבים לעצור אותו, ולכן העלילו על הרב עלילות שהוא מורד במלך רוסיה.
אדמו"ר הזקן שניאר זלמן מלאדי בעל התניא חב"ד
הרב שלמה עמאר לצד בובת השעווה של בעל התניא
בכניסה למבצר שבו היה אסור 
כמובן, הממשלה לקחה את העניין ברצינות, ומיד נשלחו חיילים במטרה לעצור את הרב כדי להביאו לעיר הבירה על מנת לחקור את הפרשיה, ולהחליט כיצד לטפל בו. החיילים הגיעו לבית הרב, ובהיכנסם לחדרו, מצאו עטור בטלית ותפילין באמצע התפילה. אז יצאו לחדר החיצון ושם ישבו לאכול עד לסיום התפילה של הרב. בינתיים פנה הרב אל יהודי מקומי בשם הרב דובער ליטמאנם, שנכח אז בחדר, ואמר לו כי הוא מוכרח לברוח ולהתחבא. הרב פשט את הטלית והתפילין, לקח אותם עימו, והשניים ברחו החוצה דרך הדלת האחורית. היהודי נשא את הרב על כתפיו אל מעבר לנהר עד לבית העלמין הסמוך, שם התחבא הרב. לאחר זמן השיג היהודי עגלה ולקח את הרב למלון בשם 'סיראקאראטניע' ושם התחבאו שניהם לתקופת מה. בכל אותה התקופה השלטונות לחצו מאוד על תלמידי הרב לגלות להם איפה הרב מתחבא. בהתחלה איימו עליהם שהם ישרפו את כל העיר, ואח"כ כשראו שזה לא עוזר דיברו איתם דיבורים רכים ואמרו, "תבינו, הלא בסוף נגלה את הרב. בואו נחסוך עוגמת נפש מכולנו, גלו את מקומו לטובת כולנו, וגם לטובת משפטו של הרב".  כמה מתלמידי הרב הלכו לרב וסיפרו לו כמה שהם לוחצים אותם לגלות את מקומו. השיב הרב: "אני הייתי צריך לברוח לזמן מה, כמו שכתוב בתורה "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב..." אך כעת כבר ניתן לגלות את מקומי". האנשים עשו כן, והחיילים הגיעו אל הרבי ואסרו אותו בשלשלאות של ברזל, ולקחו אותו למעצר במרכבה שחורה מיוחדת שיועדה למורדים במלוכה. השמועה פרשה כנפיים בכל רחבי המדינה, ובכל עיר ועיר נפל בקרב החסידים אבל, צום ובכי  ע"כ.
רשב"י מירון
קבר רשב"י במירון
יש תיקון מיוחד של "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב" כמו שהרחבנו על הנושא בעלונים קודמים בשם הרמח"ל על הבריחה של משה רבינו שע"י זה ה' התגלה אליו בסנה ואז התחיל את מהלך הגאולה אע"פ שהגאולה עצמה התגשמה לאחר כמה שנים קשות. וגם הזכרנו על הבריחה של רשב"י בשם הרמח"ל שדווקא ע"י הבריחה נתגלו לו סודות הזוהר הקדוש שהוא "אתחלתא דגאולה" (התחלת הגאולה) כמו שכתוב שם "בספרא דא יפקון מגלותא" (בספר זה יצאו ישראל מהגלות). אבל יש תיקון אחר אפילו יותר גבוה של "וְהוּא אָסוּר בָּאזִקִּים בְּתוֹךְ כָּל גָּלוּת יְרוּשָׁלִַם וִיהוּדָה" (ירמיה מ א), כמו שנרחיב על זה בעז"ה בהמשך.

חג הגאולה

ולכן ביום שהרב  הבעל התניא השתחרר מבית המאסר – י"ט כסלו, התגלו אליו הבעל שם טוב והמגיד ממעזריטש שנפטרו שנים לפני כן וסיפרו לו כי הסיבה למאסרו היא שהיה עליו קטרוג משמים מפני שהוא מפרסם חסידות ברבים, כולל גם עניינים כמוסים שבתורת הסוד, על אף שכבוד אלוקים הצנע דבר. אז שאל הבעל התניא את רבותיו אם הוא צריך להפסיק לפרסם את תורת החסידות מעתה? אמרו לו הבעש"ט והמגיד כי דווקא להיפך, "תמשיך ביתר שאת וביתר עוז, כי על ידי מעצרך המתקת את הכל! עכשיו כבר ניתן רשות משמים לגלות!" ולכן משך הזמן שהבעל התניא היה אסור זה היה 53 יום שהוא כנגד מספר הפרקים בספרו "התניא". אלפי יהודים בכל רחבי העולם ובפרט חסידי חב"ד חוגגים את יום י"ט כסלו כ-"חג הגאולה" כי יתקיים ע"י זה "יפוצו מעינותיך חוצה".

"מלך אסור באזיקים"

גם יוסף הצדיק כשאזקו אותו בשלשלות של ברזל אחרי הבזיון הגדול שכולם ראו אותו במרכז העיר בבושה נוראה אחרי שהוא ברח מאשת פוטיפר, ועצרו אותו בלי בגדיו באמצע העיר, ממש תמונה מזעזעת! היה ברור לכל מצרים שיוסף הצדיק הוא הנואף הכי גדול בעולם, ועבריין הכי גדול, ובטח כתבו את כל הסיפור בכל עיתוני מצרים, איך שאפילו האחים שלו מכרו אותו וזרקו אותו מארצו, ואח"כ הוא נתפס כאן בריש גלי על עבירות חמורות. ובכל מצרים אמרו שאם אחיו לא רצו אותו שמה, אנחנו גם לא רוצים אותו כאן! "הֵבִיא לָנוּ אִישׁ עִבְרִי לְצַחֶק בָּנוּ"! האחים שלו מכרו אותו רק בעבור נעליים, וכנראה חשבו המצרים שגם זה היה מקח טעות! כי אפילו את זה הוא לא היה שווה! את כל זה הם בטח כתבו בכל עיתוני מצרים ביחד עם תמונתו אז בבושה וחרפה נוראה. לאחר כל הדברים האלה, אחר כל הביזיון הזה ודווקא ע"י זה ה' סיבב שיוסף יהיה מלך על כל הארץ "וּבִלְעָדיו לֹא יָרִים אִישׁ אֶת יָדוֹ וְאֶת רַגְלוֹ בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם". הכל התהפך! הוא נהיה מלך על כולם! "וְיוֹסֵף הוּא הַשַּׁלִּיט עַל הָאָרֶץ, הוּא הַמַּשְׁבִּיר לְכָל עַם הָאָרֶץ..." הגיעו אליו מכל העולם לקבל שפע. ואז הוא הציל את עם ישראל מהרעב וסלל להם את הדרך לגאולה העתידה. וזה מה שכתבנו בעלון הקודם בשם רבינו הקדוש שכמה שהצדיק יורד בהשפלה אחרי ההשפלה הוא יזכה כנגד זה לעלות לגדולה אחר גדולה וכו'. וכן הסיפור על דוד המלך שמיום שהוא נולד לא רצו אותו, הוא היה תמיד מבוזה ומרוחק אפילו בתוך משפחתו, וכששמואל הנביא אמר לישי אביו שהוא הגיע להמליך את אחד מבניו למלך על ישראל אז ישי הביא את כל הבנים והשאיר את דוד עם הצאן כי היה ברור לו ששמואל לא התכוון לדוד. ואחרי ששמואל אמר מפורש שחייב להיות עוד ילד וישי הכחיש שאין לו עוד ילד עד שהוא היה מוכרח להביא אותו אז המדרש מספר ש"כשם שהריצו את יוסף מן הבור כדי שיקבל את המלוכה כך הורץ דוד מאחר עלות הצאן". אז פתח דוד בהודאה לה' ואמר "אוֹדְךָ כִּי עֲנִיתָנִי, וַתְּהִי-לִי לִישׁוּעָה", וישי אביו ענה "אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים, הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה", ואז כל אחיו של דוד, שביזו אותו עד העת הזאת, ענו "מֵאֵת ה' הָיְתָה זֹּאת, הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ", ואז פתח שמואל הנביא ואמר "זֶה-הַיּוֹם עָשָׂה ה' נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בוֹ"! וכך קיבל דוד את המלוכה! אך יחד עם זאת הרדיפות האינסופיות רק החלו, כידוע, דבר שנמשך עד שדוד המלך היה כבר זקן בא בימים, ורק אז נסתיימה מסכת הרדיפות מכל שונאיו ואויביו. ובזכותו ובזכות כל הרדיפות שלו נבנה וייבנה בית המקדש. ודוד מלך ישראל חי וקיים!

רבי נתן מברסלב
קבר רבי נתן בברסלב

מוהרנ"ת ומתנגדיו

רבינו אומר (לקוט"מ רכ"ח) שכל צדיק שעוסק בקירוב רחוקים מוכרח שיהיו עליו מחלוקות וז"ל "בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיֶה מַחֲלֹקֶת עַל מִי שֶׁמַּחֲזִיר בְּנֵי אָדָם לְמוּטָב וּמְגַיֵּר גֵּרִים, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ שׁוּם שַׁלְוָה, כִּי אָז מִי שֶׁמִּתְקָרֵב אֵלָיו הוּא בֶּאֱמֶת", ואומר, "ה' יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ כִּבְיָכוֹל מְבַקֵּשׁ וְרוֹאֶה שֶׁיִּהְיֶה מַחֲלֹקֶת עָלָיו" עיי"ש. וכן ראינו את זה במשך כל הדורות מאז אברהם אבינו שכל צדיק וצדיק שעסק לקרב את דורו להשם יתברך סבל יסורים נוראים ע"י רדיפות ובזיונות ומחלוקות, אבל הצדיקים מקבלים את הכל באהבה.   
ידוע שמוהרנ"ת ז"ל (רבי נתן תלמיד רבינו נחמן מברסלב) כמעט נהרג ע"י מתנגדיו, והיה בסכנת נפשות ממש. ואחרי שהמתנגדים ראו שהם לא יצליחו להרוג אותו כי השר מינה שומרים לשמור עליו, אז הם הלכו לשלטונות ושילמו כסף רב והעלילו עליו עלילות שווא כדי שיכלאו אותו. אמרו לשלטונות שתי סיבות שבגינן הוא חייב להיעצר א. שהוא עושה עצמו לנביא ומשיח ומרמה את הבריות, ב. שהוא מחזיק בית דפוס בלי רישיון. וכשהגיע משטרה וצוות של חוקרים לברסלב לבית מוהרנ"ת ולא מצאו שום דבר אז המתנגדים העמידו מעצמם שנים עשר עדי שקר בשבועת שווא ונתנו עוד המון כסף לשחד ולחזק השקרים עד שהצליחו בתחבולותיהם והמשטרה אזקו את מוהרנ"ת בעיר ברסלב בפני כל החסידים, ומוהרנ"ת נכנס לבית הכלא לתוך תא הכי קשה יחד עם רוצחים וגזלנים, וכולם התנפלו עליו והתחילו להכותו עד שהפקיד שמע את צעקותיו והעביר אותו לתא אחר. 
בחדר השני היה אפשר להכניס לר' נתן קצת ספרים, דף ועט, ושם הוא כתב את אחת התורות הנפלאות ביותר שבליקוטי הלכות (הלכות יין נסך ד), שם הוא מתייחס למעצרו ומסביר בדרך עמוקה איך יש מצב כזה שאנשים ששומרים תורה ומצוות, ואפילו חסידים, יכולים לרדת לדרגה כזאת שמתירים דמם של יהודי אחר ואומרים שזה "לשם שמים" ומצווה לרדפו. ודווקא על הצדיק האמת שמביא את אורו של משיח לעולם הם אומרים דברים כאלה ומסבירים בכל מיני סברות כוזביות שעל פי דרך התורה יש מצווה לרדפו עד הנפש. ור' נתן מזהיר שם שיש סכנה לכל אדם שהוא יכול ליפול לרשת שלהם אם הוא לא שומר מספיק על הברית קודש, כי כל הבלבולים מגיעים בגלל זה שלא שומרים את הברית, אפילו אנשים ששומרים את כל התורה כולה אבל בעניין הזה הם מרפים ואדרבא אומרים ששמירת הברית זה לא דבר כל כך חשוב ואין צורך לשמור על קדושה יתירה, ומתרצים בכל מיני תירוצים של שלום בית וכדומה שמותר לעשות דברים אסורים, ומזה מגיע שמתחלפים להם כל אורות התורה ואומרים על טמא טהור ועל טהור טמא ושיש מצווה לרדוף את הצדיקים יחידי הדורות כמו שראינו במשך כל הדורות. וזו היא עיקר סיבת אריכת הגלות, כי אם היו מאמינים בצדיק האמת אז הכל היה מתוקן. ואז הוא ממשיך ואומר את סוד המעצר בבית הסוהר וזה קצת מלשונו "וּבַעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים בַּגָּלוּת נֶחֱשָׁב כְּאִלּוּ הוּא יִתְבָּרַךְ יוֹשֵׁב בְּבֵית הָאֲסוּרִים, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, 'וְהוּא אָסוּר בַּאזִקִּים' וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בַּתִּקּוּנִים הַרְבֵּה בְּעִנְיָן זֶה דְּעָלֵיהּ אִתְּמַר, אֵין חָבוּשׁ מַתִּיר אֶת עַצְמוֹ מִבֵּית הָאֲסוּרִים וְכוּ', וְלֵית מִלְּתָא דָּא תַּלְיָא אֶלָּא בִּתְיוּבְתָא וְכוּ' לְתַבְרָא בֵּית הָאֲסוּרִין דִּילֵיהּ וְכוּ', כִּי עִקַּר הִתְגַּבְּרוּת הַגָּלוּת בְּיוֹתֵר, חַס וְשָׁלוֹם, הוּא עַל יְדֵי עִנְיָן הַנַּ"ל שֶׁדִּבַּרְנוּ בּוֹ קְצָת, שֶׁעִקַּר הִתְגַּבְּרוּת הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁהוּא גָּלוּת הַנֶּפֶשׁ, הוּא עַל יְדֵי שֶׁמְּצַיֵּר אוֹר שֶׁלְּמַעְלָה, בְּחִינַת אוֹר הַתּוֹרָה לְהֵפֶךְ מִן הָאֱמֶת, שֶׁעַל יְדֵי זֶה כָּל הַדְּרָכִים נַעֲשִֹים לְפָנָיו כְּמִישׁוֹר, כִּי עוֹשֶֹה מֵעֲבֵרוֹת מִצְווֹת, בִּפְרָט בְּעִנְיַן מַחֲלֹקֶת וְכוּ' כַּנַּ"ל. כִּי זֶה עִקַּר בְּחִינַת גָּלוּת הַשְּׁכִינָה מַה שֶּׁגּוֹרֵם כָּל אֶחָד בַּעֲווֹנוֹתָיו, וּבְיוֹתֵר עַל יְדֵי בְּחִינָה הַנַּ"ל כְּשֶׁהוּא חָכָם בְּעֵינָיו וְעוֹשֶֹה לְעַצְמוֹ מִצְווֹת חֲדָשׁוֹת לְהַתִּיר שְׁפִיכוּת דָּמִים וְכַיּוֹצֵא, רַחֲמָנָא לִצְלָן, שֶׁזֶּה עַל יְדֵי שֶׁמְּצַיֵּר הָאוֹר לְהֵפֶךְ כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּה נֶחֱשָׁב כְּאִלּוּ תּוֹפֵס וְאוֹסֵר אֶת הַשְּׁכִינָה בִּתְפִיסָה וּבְבֵית הָאֲסוּרִים מַמָּשׁ, מֵאַחַר שֶׁתּוֹפֵס אוֹר הָעֶלְיוֹן הַפָּשׁוּט בִּתְפִיסַת הַמֹּחִין הַפְּגוּמִים שֶׁלּוֹ וּמְקַלְקֵל וּמְצַיֵּר הָאוֹר לְהֵפֶךְ. וּמִגֹּדֶל כֹּחַ הַבְּחִירָה שֶׁנָּתַן ה' יִתְבָּרַךְ לִבְנֵי הָאָדָם מֻכְרָח, כִּבְיָכוֹל, ה' יִתְבָּרַךְ שֶׁיִּהְיֶה אוֹרוֹ הַקָּדוֹשׁ נִתְפָּס בִּתְפִיסַת הַמֹּחִין שֶׁלּוֹ בְּעַל כָּרְחוֹ, כִּבְיָכוֹל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת תְּפִיסָה וּבֵית הָאֲסוּרִים מַמָּשׁ שֶׁל שְׁכִינַת עֻזּוֹ, כַּמְבֹאָר מִזֶּה בְּהַתּוֹרָה (בְּסִימָן סג לִקּוּטֵי מוהר"ן חֵלֶק שֵׁנִי) עַל מַאֲמַר רַבֵּנוּ ז"ל שֶׁאָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן לְרַבִּי עֲקִיבָא כְּשֶׁיָּשַׁב בִּתְפִיסָה, רַבִּי, לַמְּדֵנִי תּוֹרָה וְכוּ'. כִּי כְּשֶׁמַּמְשִׁיכִין אוֹרוֹ יִתְבָּרַךְ לְמַטָּה זֶהוּ בְּחִינַת תְּפִיסָה וְכוּ', בְּחִינַת מֶלֶךְ אָסוּר בָּרְהָטִים וְכוּ', אַךְ כְּשֶׁמַּמְשִׁיכִין הָאוֹר בִּקְדֻשָּׁה כִּרְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ זֶה נַיְחָא מְאֹד לַה' יִתְבָּרַךְ, עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב הַיְנוּ כַּנַּ"ל, כִּי כְּשֶׁמַּגִּיעַ הַתּוֹרָה לְתַלְמִיד שֶׁאֵינוֹ הָגוּן הוּא מְקַבֵּל אוֹר הַתּוֹרָה בִּתְפִיסַת הַמֹּחִין הַפְּגוּמִים שֶׁלּוֹ וּמְצַיְּרוֹ לְהֵפֶךְ. נִמְצָא, שֶׁתּוֹפֵס אוֹר ה' יִתְבָּרַךְ בְּעַל כָּרְחוֹ, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת תְּפִיסָה מַמָּשׁ, מִכָּל שֶׁכֵּן וְכָל שֶׁכֵּן אֵלּוּ בַּעֲלֵי הַמַּחֲלֹקֶת שֶׁמְּקַלְקְלִים מְאֹד וּמְהַפְּכִים מְאֹד אוֹר הָאֱמֶת עַל יְדֵי פְּגַם כְּלֵי הַמֹּחִין שֶׁלָּהֶם, עַד שֶׁמְּצַיְּרִים אוֹר הַתּוֹרָה מֵהֵפֶךְ אֶל הֵפֶךְ כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת תְּפִיסָה וּבֵית אֲסוּרִים שֶׁל הַשְּׁכִינָה מַמָּשׁ, עִקַּר גָּלוּת הַשְּׁכִינָה וְכַנַּ"ל. מִכָּל שֶׁכֵּן כְּשֶׁמִּתְגַּבְּרִין הַחוֹלְקִים, הַרוֹדְפִים וּמוֹסְרִים אִישׁ הַיִּשְֹרְאֵלִי הַנִּרְדָּף עַל יָדָם לְבֵית הָאֲסוּרִים מַמָּשׁ, חַס וְשָׁלוֹם, וְכִבְיָכוֹל הַשְּׁכִינָה הִיא בִּתְפִיסָה בְּבֵית הָאֲסוּרִים עִמּוֹ, כִּי 'עִמּוֹ אָנֹכִי בְּצָרָה'. אוֹי לְהַגּוֹרְמִים כָּל זֶה, אוֹי לְנַפְשָׁם, כִּי גָּמְלוּ לָהֶם רָעָה." 
וְזֶהוּ, 'וְיָדוֹ אוֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָֹו', 'בַּעֲקֵב' דַּיְקָא כְּשֶׁיִּתְגַּבֵּר עֵשָֹו בְּסוֹף הַגָּלוּת בְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָא, וְיִרְצֶה לִדְרֹס בַּעֲקֵבוֹ עַל רֹאשׁ יִשְֹרָאֵל בִּבְחִינַת הִגְדִּיל עָלַי עָקֵב, אָז דַּיְקָא "וְיָדוֹ" בְּחִינַת אֱמוּנָה בְּחִינַת תְּפִלָּה, בְּחִינַת וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה וְכוּ' פְּרִישָׁן בִּצְלוֹ, אוֹחֶזֶת בַּעֲקֵבוֹ לְהַפִּילוֹ וּלְהַשְׁפִּילוֹ עַל יְדֵי זֶה, כִּי אֵין כֹּחֵנוּ אֶלָּא בַּפֶּה, לִתְפֹּס אָמָּנוּת אֲבוֹתֵינוּ; לִצְעֹק אֵלָיו יִתְבָּרַךְ מִכָּל מָקוֹם שֶׁהוּא: 
וְזֶהוּ בְּחִינַת 'הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר לִישׁוּעָתְךָ' וְכוּ', כִּי שִׁמְשׁוֹן הָיָה בְּחִינַת מָשִׁיחַ, כַּמּוּבָא בַּמִּדְרָשׁ, וְכָל זֶה זוֹכִין עַל יְדֵי בְּחִינַת לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה', עַל יְדֵי שֶׁאֵין מִתְיָאֲשִׁין עַצְמָן מִן הָרַחֲמִים, אֲפִלּוּ חֶרֶב חַדָּה מֻנַּחַת עַל צַוָּארוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, רַק מְקַוִּים לִישׁוּעָתוֹ תָּמִיד וְצוֹעֲקִים אֵלָיו אֵיךְ שֶׁהוּא, עַל יְדֵי זֶה אֲפִלּוּ כְּשֶׁהוּא תַּחַת עִקְבֵי סוּס וְכַנַּ"ל, יִזְכֶּה לְהִתְגַּבֵּר וּלְהַפִּיל הַשֹּוֹנְאִים בִּבְחִינַת הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר וְכַנַּ"ל:" עכ"ל. עיין שם כל התורה, כי הוא ארוך אבל חשוב מאוד.   
וכתוב בזוהר הקדוש (משפטים קיד) סוד הצדיק בשלשלאות של ברזל "לְקַשְּׁרָא ס"מ תְּחוֹת יְדָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. וּבַת זוּגֵיהּ דְּאִיהִי שִׁפְחָתָא בִּישָׁא, תְּחוֹת יַד גְּבִירְתָּא. לוֹן וּלְכָל מְמָנָן וּלְכָל מַשְׁרְיָין דִּלְהוֹן וִיהוֹן קְשׁוּרִים בְּשַׁלְשְׁלָאֵי תְּחוֹת יְדָךְ". ומסביר הרמח"ל (שגם עליו התגברה המחלוקת עד שנכנס לבית הסוהר) בספר אדיר במרום חלק א' וז"ל "הנה רצה המאציל ב"ה שיהיה [הצדיק] סובל החולאים, כמוזכר בדברי רז"ל (סנהדרין צח א), והוא מה שהוא סובל סיתומי הס"א בעבור ישראל. וזה להרע לס"א, כי על זה נאמר, "באשר כרע שם נפל שדוד" (שופטים ה, כז). כי בכל המקומות שהס"א נתאחזת בזמן שליטתה, שם נשארת לכודה כציפור בפח שלא תוכל לנוס אחר כך בזמן התגברות הקדושה. אלא אותן המדרגות עצמן יהפכו לשלשלאות על צווארה להכניעה תחת הקדושה ולעשות בה הנקמות שצריך לעשות בה. ובדרך זה ימצאו כל המדרגות של הס"א אשר שלטו על ישראל ועל מלך המשיח, לסתום אורם ולייסרם, קשורות ועומדות תחתיהם לעתיד לבוא. וכן משה הושם בסוּף, כי גם הוא היה בתוך קליפת מצרים, כדי שתישאר מצרים אחר כך קשורה וכפותה תחתיו. והנה השכינה אינה עוזבת את הנשמות השקועות בגלות, וכל שכן נשמות כאלה. וכן נאמר, 'ותרא אותו כי טוב הוא' (שמות ב, ב) שהשכינה היתה עמו." עכ"ל. כי ע"י שהצדיק עצור וסגור בתוך הקליפות הוא לוקח מהם את כל הכוחות עד שלא יישאר מהם כלום, ודווקא ע"י זה תהיה מפלתם הסופית ועם ישראל יצאו משליטתם, וזה סוד משה בבית פרעה ואסתר בבית אחשוורוש 'ואחרי כן יצאו ברכוש גדול', כי בזכות זה היתה הגאולה. 
ורבינו אומר (סיפורי מעשיות – מעשה מחיגר) "יֵּשׁ צַדִּיקִים, שֶׁמְּקַבְּלִים עַל עַצְמָם יִסּוּרִים, וּמוֹלִיכִים אוֹתָם הַפָּרִיצִים בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת", עיי"ש שזה בבחינת החיגר בלי רגלים. וראינו בסיפור על הבעל התניא שאחרי שהוא קיים "ויברח יעקב" הוא רצה שתלמידיו יגלו להם את מקומו כדי לקיים את התיקון של "וְהוּא אָסוּר בָּאזִקִּים" שזה יותר גבוה, ועי"ז נהיה "חג הגאולה". גם הבעל התניא כמו ר' נתן היה בהתחלה בתא הכי קשה וסבל יסורים נוראים עד שהחליפו אותו – אי אפשר לתאר כמה הצדיקים סובלים בשבילנו.
   

התוספות יום טוב

אפשר לכתוב ספר שלם רק על הצדיקים שנכנסו לכלא ע"י מתנגדיהם, ואין כאן מקום להאריך. ומכיוון שבשיעור האחרון, ביום שלישי י"ג ניסן, הרב הזכיר את התוספות יום טוב אז נזכיר אותו גם כן. בשנת שפ"ט מתנגדיו שילמו שוחד והכניס אותו לכלא והוא היה נרדף מעיר לעיר ואמרו עליו שהוא עבריין הכי גדול בעולם ופסקו במשפט שהוא חייב מיתה, רק בנס הוא ניצל. ובזכות כל הרדיפות האלה הוא זכה בסוף שספריו התקבלו בעם ישראל, ופירושיו הוא אחד מהפירושים המרכזיים על המשניות.

והגענו לשנת תשע"ד

היום אנחנו בשנת תשע"ד וכולם חושבים שהעולם הוא הרבה יותר פתוח מאי פעם, הרבה יותר דמוקרטי, אבל אנחנו רואים (אף שהרבה דברים עדיין נסתרים מעינינו) שההיסטוריה חוזרת על עצמה ממש, וכמו אותם ימים מלפני 200 שנה, ה'אביגדורים' שבדורנו ממשיכים לרדוף את הצדיק האמת בכל מקום ביתר שאת וביתר עוז. וכמו שר' מתתיהו דייטש רבה של רמת שלמה אמר, שרק אחרי שזה נכתב בהיסטוריה נבין מה הלך פה באמת, אבל כעת צריכים להיזהר שחס ושלום לא ניפול לגורל של ה'אביגדורים' אפילו אם בזמן הזה הם נראים כאנשים טובים וכשרים. והרב דייטש אמר תתארו לעצמכם אם כל מועצת גדולי התורה עשו חרם על הרבי מגור ח"ו, שאסור לצרף אותו למניין, שיינו יין נסך וכו', כך היה בזמן הבעל שם טוב הקדוש, שעשו עליו חרם. 
הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד באומן
הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד באומן
הרב אליעזר ברלנד



הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד שובר נהר קפוא כדי לטבול

הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד מתבודד בגו'נגל האפריקאי
במשך חמישים שנה אנו רואים את הרב עובד את ה' בעבודות כאלו שלא נמצא כלל בדור הזה ואפילו בדורות הקודמים לא שמענו על עבודות כאלה במסירות נפש כזו, וראינו שכל הדברים הנפלאים שרבינו ור' נתן עשו התקיים גם ברב וביתר שאת ועוז בבחינת פי שניים, כמו שרבינו אמר (תורה ס"ו) שתלמיד יכול להגיע לכוח של פי שניים מרבו אע"פ שהכל בכוחו של רבו כמו שהרחבנו על הנושא הזה בעלונים קודמים על כוחו הגדול של רבינו הקדוש שאמר "אני יכול לעשות איש כשר כמוני ממש". אבל רק דבר אחד היה חסר לנו כל השנים –  על הרב לא היו המחלוקת והרדיפות הנוראות כמו שהיה לרבינו ור' נתן, והיו לנו קצת בלבולים מזה שאולי הרב עוד לא הגיע למדרגה של "פי שניים ברוחך אלי" כמו שחשבנו. אבל כעת בשנים האחרונות ראינו שאף זה התקיים ברב ביתר שאת וביתר עוז. כי כשר' נתן עבר לעיר אחרת שתקה המחלוקת עליו, אבל הרב הוא ממשיך להיות נרדף בכל מקום בעולם, והוא עושה את הכל בשמחה עצומה, בשמחה של מצווה שאי אפשר לתאר את זה כלל, "לא יאומן כי יסופר", ונספר קצת סיפורים שזכינו לשמוע קצת מההתרחשויות האחרונות בצדיק הדור, אבל הסיפור המלא יתגלה ויובן רק לעתיד לבוא.

מלחמה בה'

עיקר המטרה של שונאי הצדיק ושונאי האמת היא רק שאנשים יפסיקו לחזור בתשובה ולהתקרב להשם יתברך כמו שרבינו מסביר (שיחות הר"ן ל"ח) שבאמת הם לוחמים נגד ה' יתברך בעצמו אבל מכיוון שהם בושים לדבר נגד ה' אז הם מדברים נגד הצדיק. אותם אינשי דלא מעלי ראו שהגיעו מאות תלמידים של הרב להיות איתו בפסח בזימבבואה ומפורים כל יום היו תפילות ארוכות, שיעורים נפלאים, והתלהבות נוראה להשם יתברך, דברים שלא ראינו 50 שנה מאז שהרב פתח את הישיבה. ואותם שונאים שראו שכל השתדלותם שמוסרים את נפשם יום ולילה להפסיק את השפעת הצדיק בעולם, ראו ששום דבר לא עוזר להם. כי בתחילה כשגרשו את הרב מירושלים אז אנשים הלכו אליו לביתר כל שבת 4 ½ שעות הליכה ברגל, וכשהעלילו על הרב עלילות זה גם לא עזר כי כולם המשיכו לב  וא אליו, גרשו אותו מהארץ למרוקו וגם זה לא עזר כי הגיעו אליו גם לשם, ופעלו חזק לגרשו ממרוקו, וגם זה לא עזר, כי אנשים המשיכו להגיע אליו אפילו באמצע הג'ונגל האפריקאי בכמויות יותר גדולות מאי פעם, אפילו אנשים שהם הצליחו להרחיקם בהתחלה ע"י השקרים והעלילות שלהם הגיעו לרב בזימבבואה וביקשו מחילה. על כל זה אנ"ש בפורים עם הרב שרו את השיר "עוצו עצה ותופר". אבל אותם אינשי דלא מעלי לא מתייאשים וכמו בזמנו של התוס' יו"ט וכן בזמנו של הבעל התניא, ר' נתן, ושאר הצדיקים, הם נלחמים במסירות נפש כביכול "לשם שמים" נגד הרב במלחמת ג'יהאד ושילמו מאות אלפי דולרים לאנשים בכירים בממשלת זימבבואה, והלכו לעיתונאים הגדולים באפריקה, להעליל עלילות שווא כדי שיעצרו את הרב. וחיפשו סיבה לעצור אותו אז אמרו שהוויזה של הרב כבר לא בתוקף, וממתי שמענו ששמים על אדם בגדי מאסר ואזיקים על כך שתאריך בוויזה עבר לפני כמה ימים (אע"פ שגם זה היה שקר), אבל עם כסף אפשר לפעול הכל כידוע למי שמכיר איך הדברים מתנהלים שם. אז באו שוטרים לרב כמו שבאו לבעל התניא שהוא היה עטוף בטלית ותפילין, וכשהרב שמע שבאו לעצור אותו הוא בירך ברכת שהחיינו, כי עד עכשיו הרב זכה לקיים את התיקון של "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב..." ועכשיו הוא הרגיש זכות גדולה לקיים את הפסוק "וְהוּא אָסוּר בָּאזִקִּים בְּתוֹךְ כָּל גָּלוּת יְרוּשָׁלִַם" הכל כדי לכפר על עם ישראל כמו שכתוב (ישעיה נג) "מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח... כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ", אבל "וַיִּתֵּן אֶת רְשָׁעִים קִבְרוֹ" כי ע"י זה יהיה מפלה לרשעים כמו שהסברנו לעיל, כי "ה' חָפֵץ דַּכְּאוֹ הֶחֱלִי... יִרְאֶה זֶרַע יַאֲרִיךְ יָמִים וְחֵפֶץ ה' בְּיָדוֹ יִצְלָח" (עיי"ש). 
הבאנו בעלון הקודם את המדרש בילקוט ישעיה על הצדיקים שסובלים בשביל עם ישראל, ואע"פ שהם מקבלים על עצמם את כל היסורים של כל העולם ושל כל הדורות הם עושים זאת בכזו שמחה ואהבה נוראה, כמו שראינו אצל הרב. כתבנו את זה לפני שעצרו את הרב אז דילגנו על מה שכתוב שם שהצדיק נכנס גם לבית הסוהר כדי לכפר על עם ישראל כמו שכתבנו לעיל בשם רבינו בסיפורי מעשיות (עיי"ש במדרש).

"וַיֵּצֵא יַעֲקֹב - וַיֵּלֶךְ חָרָנָה"

הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד בעיתון בזימבבואה בעת מעצרו
עיין בגליונות 20 ו21, שכתבנו על הטלטולים של הרב כשיצא ממרוקו והגיע לדרום אפריקה, והרחבנו על הפסוק "וילך יעקב חרנה" וזה מה שרבינו ז"ל כיוון בטלטולים והנסיעות שלו לבטל את חרון אף ה' עיי"ש. וכתבנו שם שבדיוק באותם ימים של הנסיעה התקיימה אסיפה של כל ראשי מדינות העולם בג'נבה כדי לעשות הסכם עם איראן לתת לה לגמור את יצירת האטום, ובאופן פלאי בדיוק באותו זמן שהרב נחת וסיים את טלטוליו בעולם, כולם התפעלו שנשיא צרפת אמר שהוא לא חותם על ההסכם ובגלל סירובו לחתום ביטלו את כל ההסכם ודחו את זה לעוד 5 חודשים לתאריך 8 עד 9 באפריל (ח-ט ניסן) בעיר וינה, וב7 לאפריל כבר ישבו שם לכתוב טיוטה של ההסכם. וזה בדיוק באותו יום שהמשטרה הגיע לעיר בולוואיו שבאפריקה לעצור את הרב. הרב ישב בחקירה שעות ארוכות וביום המחרת נכנס למשפט, וביום 9 לאפריל עזב את זימבבואה, וכשהגיע לשדה תעופה ביוהנסבורג עיכבו אותו שם שעות ארוכות ורצו להחזיר את הרב לארץ, ובאותו זמן ממש התקיימה עצרת חירום בכותל להצלחת הרב. היינו בקשר טלפון באותו זמן עם אנ"ש שהיו שם עם הרב ופלאי פלאים באותה שנייה שסיימנו את הקדיש האחרון בכותל נתנו לרב להיכנס ליוהנסבורג! היתה שמחה עצומה. אע"פ שרצינו את הרב כאן בארץ שמחנו שהתקיים רצון הרב שהוא החליט להמשיך את גלותו ותיקונים. גם התפרסם באותו זמן ממש שהאסיפה בין ראשי אומות העולם בוינה הסתיימה.  


פצצת אטום נפל בישראל 

אבל הפעם זה לא היה פשוט כבפעם שעברה, כמו שפירסמנו בגליון 30 את דברי הרב בשיעור בג' אדר ב' ובי' אדר ב' בהודעה על העצרת שהרב אמר שעוד חודש כבר תיפול פצצת אטום בישראל ובזכות התפילות ואמירת תיקון הכללי הכל יתהפך לממתקים, עיי"ש. ובגליון 31 הבאנו תפילה שהרב כתב כמה שנים לפני גלותו שיתפללו עליו שהוא יצא מ-"גזירת הגירוש הנוראה מארץ הקודש" וראינו שהרב צופה את הכל מראש, וכתבנו שם את המילים האלה "כמה שהרב מדבר לאחרונה על האטום זה לא סתם, כי הצדיק רואה את הכל מראש, ומעורר אותנו לקרוע שמיים בתפילה, ואם זה לא יספיק הוא מקבל על עצמו את הכל כמו שכתוב (מועד קטן טז ע"ב) 'הקב"ה גוזר והצדיק מבטל את הגזירה'". ולכן העצרת היתה גם להצלחת הרב וגם לבטל את גזירת האטום כי "הא בהא תליא". וחודש אחרי שהרב אמר את הדברים האלה, בז' ניסן, הרב קיבל על עצמו המתקת הדינים במעצרו להפוך את הכל לממתקים. ובדיוק אחרי 30 יום בי' ניסן התפרסמה בישראל התמונה המזעזעת של הרב עם אזיקים, אין אחד שיש בו לב יהודי שלא הזדעזע כשראה את התמונה הזאת, שמענו על אנשים שאפילו לא הכירו את הרב שראו את התמונה ופשוט עשו קריעה, ויש שישבו על הארץ ובכו, ממש נפל אטום בישראל, והרב ספג על עצמו את הכל.
לפני סגירת העלון דיברנו עם רב אחד מתלמידי מורינו הרב שליט"א שבדיוק חזר מיוהנסבורג ולא סיפרנו על מה שכתבנו שהרב במעצרו ספג על עצמו את גזירת האטום, והוא סיפר לנו מעצמו שהוא שמע מבתו של הרב שהיתה עם הרב כשיצא מזימבבואה שהרב אמר לה "כשאזקו אותי ושמו עלי את הבגדים האלה הרגשתי כאילו אני מחזיק את האטום בידיים שלי".
הרב אליעזר ברלנד

הכל הפך לממתקים

מלכתחילה הכוונה של המתנגדים הרשעים היתה להוציא כזו תמונה, והם תכננו איך לעשות את זה שילבישו את הרב כך לעשר דקות ופתאום בשנייה יורידו את הכיפה מעל ראשו ומישהו יעמוד שם בזווית נכונה לצלם את הרב באותה שנייה. שילמו על זה כסף רב כדי לשחד את כל אנשי המשטרה ואת התקשורת, כדי להוציא כזו תמונה שהם יוכלו לפרסם אותה בכל העולם ולהגיד "תראו מי זה הרבנים שלכם - הפושעים הכי גדולים", כי הם יודעים שאנשים חוזרים בתשובה רק מלראות את הרב ולכן הם רצו להכפיש את דמותו של הרב שאנשים יפסיקו לחזור בתשובה. אבל זה עשה בדיוק את הפעולה ההפוכה! הכל נפל עליהם! כי אנשים חזרו בתשובה רק ע"י שראו את התמונה הזאת, עכשיו כולם רואים את האמת: ברור מי הם האנשים שרודפים את הרב בכל מקום, וכמה שהרב מקבל על עצמו את הכל באהבה. הרב אמר פעם שכשאיראן תזרוק אטום לכיוון ישראל אז כל לימוד התורה שלומדים בישיבות בארץ ישבשו את הרוחות והאטום יחזור ויפול עליהם. כך היה כאן, רצו לזרוק אטום על עולם התורה להכפיש את דמותו של הרב כדי להזיק את תנועת התשובה אבל בסוף הכל נפל עליהם, ותנועת התשובה בארץ רק מתגברת ומכפילה את עצמה מרגע לרגע. הרב חיים נס סיפר לנו שהוא מסתובב בתל אביב וכל החילונים מגיעים אליו ורוצים לדעת מה שלום הרב ברלנד, רוצים איזו מילת חיזוק של הרב, איזה סיפור קטן, ומתלהבים מאוד מכל דבר. הוא עושה כנסים בתל אביב עם מאות משתתפים ומחלק כיפות שעליהן מודפס את השם של הרב והאנשים האלה מקבלים על עצמם להתחיל ללכת עם כיפה להצלחת הרב, הם באים בהמוניהם כדי לחזור בתשובה! והכל בזכות אלה שפרסמו את התמונה ושרודפים את הרב ללא הרף. כבר שנים הרב צועק "אין חילונים בישראל! אין רשעים בישראל!"
הרב אליעזר ברלנד
שלט במרכז רמת גן
כי רק בחיצוניות זה נראה ככה אבל כולם מאמינים בני מאמינים והאור של התורה מצוי בתוכם כמ"ש "וחיי עולם נטע בתוכינו", רק צריכים לטפטף טיפת אמת ואז הם נדלקים. התקשורת האנטי-דתית מכחישה את כל זה וממשיכה ביחד עם לפיד לנסות לעצור את זרם התשובה ולימוד התורה בישראל כי הם רואים שעוד מעט כל עם ישראל יהיו דתיים, אבל זה לא עוזר להם במאומה כי כל מה שהם עושים כדי להפסיק את זה רק עוזר לנו, כי כשכולם רואים שזורקים בחורים צעירים לכלא על הפשע הגדול של לימוד התורה, וגם כשראו שאזקו את הרב יורם אברג'ל על לא דבר, ושמידי יום רואים איך הם רודפים את הרב ברלנד בכל מקום בעולם, זה מחזק את תנועת התשובה פי כמה כי האמת עכשיו גלויה לעיני כולם. וזה מה שכתבנו בגליון 28 על הפסוק "צדיק כתמר יפרח" שזה סופי תיבות קֹרַח, כי על ידי קרח בעצמו תתגלה האמת. 
והנה אחת מהתגובות שקיבלנו לעלון אחרי שהתפרסמה התמונה: "אינני חסיד ברסלב, ועד היום לא היתה לי דעה בעניין, אבל כשאני רואה את התמונה (כעת ליל שישי) אני מתחיל להבין שהרב סובל בשבילנו. אכן חליינו הוא נשא!".   
גם הרבה רבנים שלא דיברו עד עכשיו על הנושא פתאום מביעים את דעתם ותמיכתם ברב, והם בעצמם מתקרבים יותר לרב, ומכיוון שאין מקום בעלון להביא את דברי כולם אז הבאנו בהמשך רק קצת מדבריהם, ממה שנשלח אלינו. שמענו גם סיפורים על אנשים שנחשבו כחולקים גדולים של הרב שנהפכו לגמרי. כשראו את התמונה התקשרו לרב להביע את תמיכתם ולבקש מחילה.


ובעניין של "צדיק כתמר יפרח" ראינו באחרונה דבר נפלא – המעט שעוד נשאר מאותם חולקים נכנסו בכזו ייאוש שהוציאו עלון "כנישתא חדא" משלהם עם אותו לוגו וכותרת שכולם יחשבו שזה אנחנו אבל מלא בשקרים וניבול פה נגד הרב וכל אחד שראה את העלון שלהם ממש ראה מיד בלי שום ספיקות מי זה האנשים האלה ואיך שהם יורדים לכאלה מדרגות תחתונות לקחת כותרת של עלון מוכר ולמלא אותו בשקרים ודברי נאצה בשם רבנים וכדומה. הראשונים שהתקשרו אלינו היו הרבנים עצמם ותלמידיהם, הם הראשונים להגיד לנו שהכל שקרים ודברים שלא נאמרו מעולם ועכשיו הם מבינים מי זה אלו האנשים שרודפים את הרב. ואומרים שמתוך כך הם רואים את גדולת הרב כמה נלחמים בו והוא סובל את הכל בשתיקה. ממש כמו שכתוב "נִגַּשׂ וְלֹא יִפְתַּח פִּיו כַּשֶּׂה לַטֶּבַח יוּבָל וּכְרָחֵל לִפְנֵי גֹזְזֶיהָ נֶאֱלָמָה וְלֹא יִפְתַּח פִּיו. מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח וְאֶת דּוֹרוֹ מִי יְשׂוֹחֵחַ כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ", ועם כל זה אנחנו מתחילים לראות "וַיִּתֵּן אֶת רְשָׁעִים קִבְרוֹ... וְהוּא חֵטְא רַבִּים נָשָׂא וְלַפֹּשְׁעִים יַפְגִּיעַ" (שם בישעיה נג). והתקיים "צדיק כתמר יפרח" כי ע"י קרח עצמו מתגלה האמת, ובסוף גם הם יגידו "כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ וַה' הִפְגִּיעַ בּוֹ אֵת עֲוֹן כֻּלָּנוּ".

נטילת ידיים של רבי עקיבא
הרב אליעזר ברלנד

הרב אליעזר ברלנדבכל התמונות שהתפרסמו אחרי המעצר רואים שהרב מחזיק בקבוקי מים אפילו כשידיו אזוקות באזיקים. כולם תמהים על זה ושואלים ממתי כל כך דחוף לרב לשתות מים? הרי מי שמכיר את הרב יודע שהרב אף פעם לא מבקש משהו לאכול או לשתות, רק אם נותנים לו אז הוא אוכל טיפה ושותה לגימה אחת קטנה של מים, וידועים סיפורים שהרב הלך ימים שלמים בלי אוכל ושתיה כי לא הביאו לו, והוא היה עסוק רק בתורה ועבודת ה', אז מה זה בקבוקי המים שהרב אוחז בכזו חיבה?! אז בררנו ושמענו שהרב דאג כל פעם שיהיה לו מים לנטילת ידיים, כי הרב מקפיד לפני כל תפילה ליטול ידיים, ובזמן המעצר שהרב לא ידע איפה הוא יהיה ולכמה זמן, דבר ראשון הוא דאג שיהיו לו מים לנטילת ידיים. וזה בדיוק כמו מה שמספרים על רבי עקיבא בגמרא (ערובין כא:) איך שהוא מסר את נפשו לקיים מצוות נטילת ידיים כשישב בבית האסורים ולא חשב לשתות אע"פ שזה היה ממש פיקוח נפש כי הוא לא שתה ואכל כמה ימים וכששמעו החכמים את הדבר איך רבי עקיבא מסר את נפשו ודאג אפילו במצבים כאלה לשמור על ההלכה אז אמרו עליו "מה בזקנותו כך - בילדותו על אחת כמה וכמה. ומה בבית האסורין כך - שלא בבית האסורין על אחת כמה וכמה" (עיי"ש כל הסיפור). אותו דבר ראינו אצל הרב.

שמחה של מצווה

הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד בהליכה למטוס
ביציאה מזימבבואה
באחרונה הרב דיבר בשיעורים כמה פעמים על נחום איש גמזו שגדולתו היה שבכל מצב שהוא נמצא בו הוא אמר שזה המצב הכי טוב שיכול להיות! וזה שונה מרבי עקיבא שאמר "הכל לטובה", שבסוף יהיה טוב, אבל הבחינה הגבוה היא לראות שעכשיו זה הכי טוב! וראינו את זה אצל הרב. הוא היה בכזו שמחה והתלהבות כשעצרו אותו ואח"כ כשרדפו אותו ביוהנסבורג נראה עליו כאילו הוא עכשיו מקיים את המצווה הכי נשגבה והוא עושה את זה בכל הלב בשמחה של מצווה. והרב קיים את מה שכתוב בפסיקתא רבתי (פרשה לד) "'צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא' שמצדיק דינו על ישראל, כששחקו עליו כשיושב בבית האסורים" עיי"ש.
הרב עזב את זימבבואה כמו מלך, כשהוא עטוף בטלית ותפילין, וכולם במטוס קבלו אותו בכבוד גדול ובשמחה רבה ושרו "שאו שערים ראשיכם והנשאו פתחי עולם ויבוא מלך הכבוד...". 

הזכות לסבול למען הצדיק

כשנאצלו לעזוב את זימבבואה, בסמוך לפסח, רוב אנ"ש שנשארו בזימבבואה מפורים נסעו ליוהנסבורג באוטובוסים, גברים נשים וטף, וזה היה לפני פסח וממש כמו ביציאת מצרים יצאו "בחיפזון" אך הפעם לא די שלא היה זמן לאפות את המצות אלא לא היה זמן אפילו לקחת אותם, והשאירו את כל ה600 קילו מצות שם! שכרו 4 אוטובוסים ויצאו לדרך הארוכה. אחד האוטובוסים נתקע בדרך והתעכבו שם באפריקה 24 שעות בדרך כמעט בלי אוכל ושתיה בסבל גדול. כתוב בספר ראשית חכמה (שער הקדושה - פרק חמשה עשר) בשם התנא דבי אליהו וז"ל "כתוב (ישעיה נג, ה) 'והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעונותינו', והכוונה שכמו שהצדיק סובל העוונות שלנו כי עושים לו שיהא מדוכא, אם כן מי שירצה שהוא לא יהיה מדוכא מעוונותינו יסבול וידכה הוא בעצמו. וכן פירשו בספר החסידים שחסיד אחד היה סובל כמה יסורין על עוונותיו ונתן סיבה זו האמורה" (עיי"ש). אנחנו לא נדע עד לעתיד לבוא כמה האנשים האלה עזרו לצדיק עם כל מה שהוא עובר בשבילנו, אבל וודאי ואין ספק שיש זכות גדולה מאוד מאוד לכל אחד ואחת שהיו תקועים שם. כמו כל אחד שמגיע לצדיק במסירות נפש, אי אפשר לתאר את הזכות. ר' נתן פעם אמר שאפילו אם כל הדרך היתה מלאה בסכינים הייתי הולך על ידי ורגלי כדי להגיע לרבינו. באותו זמן כשהאוטובוס נתקע בדרך, הרב היה מעוכב בשדה התעופה. ואנ"ש התקשרו לרב ואמרו לו שהם תקועים ואין אוכל ושתיה ויש כאן ילדים קטנים אז הרב אמר להם תעשו ריקוד ותוך שעה הכל יסתדר. כך היה שאח"כ הגיעו כושים עם בננות, פירות ושתיה, ושעה לאחר מכן הגיע אוטובוס חדש כדי להביא אותם.  

רדיפות ללא הרף

אנשים חושבים שיש גבול כמה אדם יכול לרדוף את הצדיק, ושלאחר זמן הם יתייאשו, אבל דבר אחד אנחנו יכולים ללמוד מהם – לא להתייאש אף פעם! וכמו שהם ממשיכים לרדוף את הרב בכל מקום ולעשות לו צרות, כך אנחנו צריכים ללכת אחרי הרב ולקיים עצותיו במסירות נפש. לפני שהרב ותלמידיו הגיעו ליוהנסבורג השונאים כבר פעלו חזק כדי לעשות להם גם שם צרות. ובשדה התעופה לא רצו לתת לרב להיכנס. הרב התעכב שם במשך שעות ארוכות ובכל הזמן הוא היה בשיא הרוגע והשמחה, והרב התפלל שם עם אנ"ש מנחה וערבית עם ניגונים, ורקדו. ובינתיים משטרת הגבולות עשו בדיקה לגבי הרב כי הרשעים אמרו להם שאסור לתת לו להיכנס ליוהנסבורג, והביאו להם את כל הכתבות בתקשורת שכתוב שם שהרב מבוקש בארץ ישראל ומגורש מכל מקום. וזה לא עלתה בידם ונתנו לרב להיכנס ליוהנסבורג. אבל גם שם השונאים לא הירפו ידיהם מלרדוף אחרי הרב, וכבר שלחו מכתבים לכל הרבנים ופירסמו בעיתון מקומי את אותן העלילות שהעלילו על הרב בארץ, וניסו לגרום שהיהודים המקומיים לא יכניסו אותם לבתיהם. אבל זה לא עזר להם כי יהודים הם רחמנים בני רחמנים ופתחו את ביתם לרווחה, הקימו אוהל ענק לכל אנ"ש, בישלו להם את כל ארוחות הפסח, וכל זה ממש ימים ספורים לפני החג. חוץ ממספר מועט של תושבים שהאמינו לשקרים וניסו לעשות רעש, אף אחד לא התייחס אליהם. ואחרי פסח העיתון המקומי שם גילה את האמת וכתב את הכל – שהרב הוא צדיק גדול ושהכל עלילות שקר, היה ממש קידוש ה', אלה שהאמינו בשקרים בהתחלה ולא פתחו את ביתם לאנ"ש התהפכו לגמרי ובאו לעזור למי שנשאר בכל מה שאפשר.
אבל השונאים הרשעים פעלו חזק לדי למנוע את תלמידי הרב להיות עם רבם בחג הפסח, כי שכרו את שירותיהם של ה"נֵצים", צוות כמו השב"כ בארץ שהם בדרגה גבוהה מהמשטרה ו"מעל החוק", והמקומיים סיפרו לנו שהם אנשים מושחתים והכל עובד אצלם על ידי שוחד. הם חיפשו את הרב בכל ימי החג. בינתיים כמה מהרבנים שבקהילת שובו בנים מסרו שיעורים למקומיים בביתם בכל ימי החג, והיהודים שם ממש התפעלו מאנ"ש, ורצו שהם יישארו גם אחרי החג.
בחול המועד תלמידי הרב הצליחו להגיע אליו. בבוקר הוא היה בבית מלון בעיר, בעלי המלון נתנו להם אולם והתפללו שם שחרית עם הרב, ואפילו דקה אחת לראות את הצדיק ולהתפלל איתו היה שווה את כל הטרחה והמסירות נפש להגיע אליו, כמו שהזכרנו בעלון קודם פירוש הפסוק "טוֹב יוֹם בַּחֲצֵרֶיךָ מֵאָלֶף" שטוב יותר לעבוד את ה' עם הצדיק אפילו יום אחד מלעבוד את ה' במקום אחר אלף שנים.
הרב אליעזר ברלנד
הרב אליעזר ברלנד עם תלמידיו
 חול המועד פסח ביוהנסבורג
מספרים שהיתה שם תפילה ממש מעין עולם הבא במשך כמה שעות ארוכות, ושהרב היה כל הזמן בשיא החיות - רקדו, קפצו, שרו, אמרו הלל, קראו בספר תורה הקטן שהולך עם הרב לכל מקום, התפללו מוסף, התחילו תיקון הכללי, ופתאום  הרב נעלם! לא ידעו איפה הוא. יצאו החוצה וראו שהרב נכנס לרכב והרכב נוסע. כי הוא ראה ברוח קדשו שבאים הנֵצים לחפש אותו, וכמו שראינו בבעל התניא שהחיילים הגיעו אליו באמצע התפילה והוא ברח מדלת אחורית כך הרב יצא מהתפילה וירד במדרגות חירום, כי הרב החליט עוד פעם לקיים את הפסוק "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב...". 
וכך היה: אחד מתלמידי הרב התארח אצל יהודי עשיר ביוהנסבורג, וכשהיהודי שמע שהוא נוסע לרב הוא אמר קח את הרכב ה"יגואר" שלי, כי אני רוצה לקבל זכות בזה שתיסע עם זה לרב, ואולי אני אזכה גם שהרב ייסע ברכב שלי. אבל האברך לא רצה את האחריות לנסוע בכזה רכב יקר במדינה שהוא לא מכיר את הכבישים והכבישים הפוכים מהארץ כמו באנגליה, אז אמר שהוא ייקח מונית, אבל המארח התעקש עד שהוא הסכים. אז הוא לקח את היגואר ובדיוק שהוא מגיע לשם הרב יוצא אליו נכנס לרכב ואומר לו לנסוע. כל מי שנסע פעם עם הרב ראה דבר פלאי בכל מקום בעולם הרב מכיר את כל הדרכים כאילו המפה פרושה לפניו. ולפעמים הוא מדריך את הנהג בלי להסתכל על הדרך כשעיניו מונחות בספר, אומר בדיוק מתי לפנות ימינה שמאלה וכו' (כמו שמסופר בספר "אומן – געגועים שהפילו חומות" עמוד 45 עיי"ש). אז כך הרב אמר לו בדיוק לאן לנסוע. 
בינתיים כל אנ"ש כשראו שהרב הלך חשבו שהרב נסע לבית הכנסת כי שם היה אמור להתקיים שיעור של הרב, אז כולם נכנסו למוניות וכשהגיעו לשם היה יהודי שחיכה בחוץ להזהיר אותם ואמר "הנאציים מחפשים את הרב כאן", אמרו "אנחנו גם מחפשים את הרב", נכנסו וראו צוות של נֵצים מחכים להם ומתחילים לשאול שאלות אם הם מכירים RABBI BERLAND ואם הם יודעים איפה הוא נמצא. היתה להם חוברת של תמונות של הרב מכל תקופת חייו שהם קבלו מהאנשים בארץ, אלו ששכרו את שירותיהם כדי לחפש את הרב. הם הסתכלו על אחד הרבנים של הקהילה שפניו דומות לרב וחשבו שזה הרב אז ביקשו את הדרכון והוא אמר שזה לא עליו אלא בבית, אז הכניסו אותו לרכב שלהם ונסעו איתו לביתו שיראו להם דרכון, ובזמן הזה הרב הצליח לברוח ולנסוע רחוק משם. סיפרו שהרב נסע ובאמצע הדרך פתאום הגיע עוד רכב והרב עבר לרכב אחר, וזה קרה כמה פעמים. וכל הזמן הרב היה בשיא החיות והשמחה, רקד כמו בחתונה עם ריקוד הגשר שהרב עושה בחתונות, אמר הרבה בדיחות, שר שירים, ממש בשמחת של מצוה של "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב", לא יאומן! 
סיפרו לנו שהיום הרב יושב בחדר לבד ולומד כל היום וכל הלילה. אמר לאחד מאנ"ש כמה הוא שמח שעצרו אותו בזימבבואה, שהוא קיבל כאלה אורות בזכות זה, ואמר שעכשיו שעה לימוד שלו היא כמו 50 שנה של מה שהוא למד לפני זה. ערב שביעי של פסח הוא למד כל היום ופתאום בשעה 10 בלילה היתה הפסקת חשמל, הרב היה בצער גדול שהוא לא יכול להמשיך ללמוד, אמר "אם הייתי ממשיך ללמוד עד השעה 12 היה יבוא משיח אבל כנראה הקב"ה רוצה שאני אשיר שירים". 


עצרת חיזוק והתעוררות בישיבת שובו בנים

ביום שלישי אסרו חג פסח התקיימה עצרת תפילה ושיחות חיזוק בהיכל ישיבת שובו בנים ברחוב עידו הנביא בירושלים עם כמה מאות משתתפים. מסרו דברים הרב מתתיהו דייטש שליט"א רבה של שכונת רמת שלמה חתן של הרב משה הלברשטאם זצ"ל, והרב משה מנחם קלוגר שליט"א ראש מוסדות קבר רחל. לאחר מכן זכינו לשיעור נפלא של הרב דרך הטלפון במשך שעה וחצי. בית הכנסת היה מפוצץ עד אפס מקום למרות שפרסמו על העצרת רק שעה וחצי קודם, וכמה מאות מאנ"ש עדיין היו ביוהנסבורג.
הרב דייטש אמר: "שמעתי שהקהילה הזאת התפוררה, אז כשבאתי לפה חשבתי שאני אמצא איזה 20-30 איש, אני מאוד שמח שאני רואה איזה קהילה קדושה כזאת, רואים פה ממש ש- 'נצח ישראל לא ישקר'!" 


דברי הרב מתתיהו דייטש שליט"א
הרב מתתיהו דייטש
הרב מתתיהו דייטש

הרב מתתיהו דייטש התחיל את השיחה ואמר: "יש לי התרגשות מאוד מאוד גדולה לעמוד פה ולדבר כשעומד מול עיניי דמותו הקדוש והנערצת של מורנו הרב, ואפשר לומר שזה בחינה של 'שכינתא בגלותא'." 

אח"כ הוא דיבר על השתלשלות התורה במשך הדורות בכלל ישראל, התחיל במשה רבינו שנתן לנו את התורה בהר סיני, ואח"כ רשב"י גילה את סוד התורה, ואח"כ האר"י הקדוש הביא את זה יותר קרוב אלינו לשכל, אח"כ הבעל שם טוב הקדוש ותלמידיו ורבינו שהביאו את זה עוד יותר קרוב לעבודה מעשית. כמו למשל יש היכל הקדוש מאוד מאוד גבוה ולא יודעים עליו עד שמגיע אחד ומגלה לנו שיש היכל כזה שזה רשב"י גילה, אח"כ מגיע אחד ומביא תמונה של ההיכל ואז מתחילים להבין איך ההיכל נראה (שזה האר"י), ואח"כ מגיע אחד והוא כבר מתחיל לראות איך בונים את ההיכל, ומגיע אחד ופשוט מתחיל לבנות את ההיכל! ואומר הנה ההיכל!... ואז הרב דייטש אמר תנסו לתאר את ההתנגדות הנוראה שהיתה על הבעל שם טוב הקדוש, אמרו עליו את הדברים הכי גרועים, וכל גדולי ישראל אמרו את זה! כמו למשל היום אם מועצת גדולי התורה הולכים נגד הרבי מגור עושים עליו חרם אומרים שיינו יין נסך ושאסור לצרף אותו למנין, כך היה אצל הבעל שם טוב! וגם אצל רבינו ששרפו את הספרים שלו! וכך בכל הדורות – כל צדיק שהתחיל יותר לקרב את עם ישראל לאבינו שבשמים יצאו עליו קטרוגים נוראיים! אבל היום מי זוכר את אלו המתנגדים? לא נשאר מהם כמעט שום זכר! אבל דברי הצדיקים חיים וקיימים! גם אצלנו כל אלו שמדברים נגד הרב, בעתיד זה ייראה כמו בהיסטוריה, כמו כל אלו שדיברו בשעתו על הבעש"ט ושדיברו על דוד המלך, ועל כל הצדיקים במהלך הדורות, ככה זה ייראה כאשר האמת תצא לאור. אנחנו צריכים בינתיים רק להחזיק מעמד!

אז הרב דייטש אמר שאנחנו צריכים לדעת שהשטן בעצמו לוחם בנו! כי קהילה קדושה כזאת כמו שובו בנים, עובדי ה' אמיתיים, אחת מהקהילות המפוארות ביותר שיש בכלל ישראל, השטן חיפש כל מיני דרכים שונות ומשונות שאף אחד לא העלה על הדעת, כדי לפרק אותה. רק השטן שהוא מלאך ה' יכול לעשות דבר כזה! אבל יש לנו כוחות נגד השטן!

הרב אליעזר ברלנד עם הרב משה הלברשטאם
הרב אליעזר ברלנד עם הרב משה הלברשטאם
בחלוקת תעודות בכולל הוראה שובו בנים
הוא אמר שהוא זוכר את חמיו הגאון הצדיק ר' משה הלברשטאם זצ"ל מחברי בד"ץ העדה חרדית, אחד מגדולי הפוסקים שבדור, ומגדולי הצדיקים, שהיה מיוחס להרבה צדיקים מדורות קודמים, היה נכד בן אחר בן של ה'דברי חיים' מצאנז, היה נכד ה'נועם אלימלך', הרבי מבעלז, הרבי מרופשיץ... הוא היה קרוב לכל גדולי הדור, היו לו קשרים עם כולם, אבל תמיד כשהיה מזכיר את מורנו הרב שליט"א היה בכזאת הערכה מיוחדת ובכזאת יראת כבוד!

אמר, ידוע שחמי היה מאוד מסור לקהילה היה תמיד מתפעל מעבודת השם המיוחדת של כל אחד משובו בנים.

הוא הביא את הפסוק "כֹּה אָמַר ה': זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ, אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ, לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה", ואמר שאנחנו נמצאים כעת בתקופה של "לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר" וזו התקופה הכי אהובה אצל השם יתברך כשכלל ישראל היו במדבר כשהיו חושך ואפילה, ולא ידעו מה יהיה, אבל התקיימו לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי עם עיניים עצומות, עם אמונה אמיתית בהקב"ה, אמונה אמיתית בצדיק אמיתי, ובזכות זה אנחנו נראה את 'אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ'. על עת כזו אפשר לומר "עֵת-צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב" אבל "וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ" (ירמיהו ל ז). 

ואמר "אנחנו צריכים ללמוד מנפוליון שאמר סוד ההצלחה זה שהצבא שלו פתח בשיר הניצחון כבר בהתחלת המלחמה. אנחנו חייבים פה לפתוח בשיר הניצחון! השטן לא מבקש את הרב, לא רוצה לשים את הרב בבית הסוהר, לא באזיקים, לא שום דבר! כי הוא יודע שאצל הרב זה לא מזיז לו כי הוא זה כמי שמכיר אותו יודע, שום דבר לא מפריע לו! זכיתי שעות על גבי שעות ללמוד עם הרב ואזכה עוד בעז"ה, וראיתי שכל הדברים הקשים שהיו לו לא הזיז לו כלשהוא! אבל פה בקהילה הקדושה השטן רוצה לשבור כל אחד מאיתנו, ואת זה אסור לנו לתת לו!"

וסיים ואמר, "אין לי ספק שבוא יבוא היום, בעז"ה בקרוב, ואנחנו נתראה פה, נעשה פה קבלת פנים גדולה לרב, תהיה פה שמחה מאוד מאוד גדולה! השמחה תפרוץ את כל החומות! בעז"ה לא יהיו עוד שום עגמות נפש! אז נשיר שיר חדש! ונבין את החסד שהקב"ה עשה לנו זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ, אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ. ובעז"ה לא נדע עוד שום צער! לכל אחד תהיה ישועה במה שהוא צריך! ומזה תצמח ישועה גדולה לכלל ישראל! בקרוב נזכה לביאת המשיח בתוך רחמים וחסדים אמן ואמן!" 
(ניתן לשמוע את כל השיחה בקו המידע 058-328-7777 שלוחה 43)

אחרי שר' קלוגר דיבר אז הרב דייטש עמד והוסיף:

"ישבתי פה ונזכרתי על לילות שלמים שזכיתי, ועוד נזכה, שעברתי עם הרב בלימוד התורה הקדושה. אני חושב שאסור לנו לדבר מהגדלות והקדושה של הרב, כל הדיבורים רק מורידים כי את הגדלות של הרב אי אפשר כמעט לתאר! העוצמה! האור הגדול של הרב! אני יכול לומר אפילו בלימוד התורה ברוך ה' כל ימי גדלתי בין החכמים וגדולי ישראל – העוצמה הענקית של הרב בתורת הנגלה והנסתר, ובעבודת ה', אי אפשר לדבר על זה! רציתי רק להגיד שאנחנו צריכים לצאת פה עם קבלות." אח"כ הרב דייטש ביקש מאחד להסתובב עם דף וכל אחד יכתוב איזו קבלה שהוא מקבל לביטול הגזירה, שעות לימוד, תיקוני הכללי, התבודדות, וכו'. הרב דייטש בעצמו אמר שהוא קיבל על עצמו שעת לימוד להצלחת הרב. מי שרוצה להוסיף לרשימה את שמו וקבלתו ניתן לשלוח אלינו לאימייל knishtachada@gmail.com, או לדואר, או להתקשר 054-8407573 ואנחנו נרשום, ובעז"ה יעבירו את הרשימה לרב. 


דברי הרב משה מנחם קלוגר שליט"א
הרב משה מנחם קלוגר
הרב משה מנחם קלוגר

"זה פחד ורעדה לעמוד פה במקום הקדוש הזה, בהיכל הקודש הקודשים הזה, היכל התפילה של מורנו הרב שליט"א, היכל הקהילה הקדושה הזאת, ממש פחד ואימה לעמוד פה לפני הציבור לדבר. אנחנו מאוד מאוד מאוד קטנים לדבר בכלל בכל דבר הנוגע לכבוד קדושת מורנו הרב שליט"א, מי שקשור לקהילה, מי שקשור לרב יודע את העבודת השם, את הקדושה, את הרוח הקדושה שהרב הכניס בעם ישראל, את המסירות נפש, את הדאגה של הרב למען עם ישראל ולמען השכינה הקדושה, זה פחד ואימה בכלל אפילו לפתוח את הפה לדבר."

ואמר שהוא היה לאחרונה אצל כמה וכמה גדולי ישראל ואמר "וראיתי איך שהצדיקים אמיתיים, אלה שיראי השם באמת, איך שחיל ורעדה, והדרת כבוד, ויראת הכבוד, והערכה בלי סוף, יש להם לכבוד הרב שליט"א. אחד מגדולי הצדיקים, כשהייתי אצלו ביארצייט של ר' אהרון הגדול מקרלין, אמר לי 'תדע לך, מדובר פה בעניין דומה לעניין של ר' אהרון הגדול מקרלין הידוע שזכה להחזיר בתשובה 80,000 בעלי תשובה', ואמר לי במילים אלה 'מי כמו הרב, ה' יאריך ימיו ושנותיו בטוב ובנעימים, שמסר את נפשו, היה איכפת לו ולא היה איכפת לו שום דבר אחר רק הדבר הזה – להשיב את ישראל לאביהם שבשמים'. וכמו שעל ר' אהרון הגדול זי"ע היתה מלחמה גדולה מאוד מאוד וגרשו אותו מהעיר בחרפות ובזיונות כידוע. תדע, זה העניין שקורה פה שמורנו הרב עוסק בדבר הזה במסירות נפש ויצר הרע יצא במלחמה נגדו ורוצה ח"ו להשתיק את הכוח הזה! להחליש ח"ו את הכוח הזה!'" 

ר' קלוגר המשיך ואמר "אני לא מחדש בזה שום דבר, כל אחד מבין את זה ומרגיש בהרגשה פשוטה שמה שמתחולל פה, לא סתם כל העולם מתהפך, כל התקשורת מתהפכת בקשר לאיזה רב שמה שאומרים עליו זה לא הגיוני בכלל - זה בטוח שיש פה מלחמה נגדו! נגד כל הקהילה הקדושה הזאת! אבל כמו שכבר דיבר הרב ר' מתיס שליט"א שאנחנו ננצח בעז"ה, נכון יש פה כוח גדול יותר חזק מאיתנו, כאילו, אבל יש לנו כוח שבזה בעז"ה ננצח, כי כל הפמליא של מעלה וכל הצדיקים מחכים שיבואו יהודים שיעמדו ויעסקו בעבודת ה' באמת וינצחו ויעשו את מלאכת השמים לגאול ולרומם כבוד הצדיקים וכבוד הקדושה. אנחנו צריכים להיות חכמים כדי לצאת מפה ברכוש גדול כמו שלימדו אותנו ביציאת מצרים שעם ישראל אם הם יורדים ירידה יוצאים אח"כ ברכוש גדול, לא סתם לעבור את זה כעוד משהו שעברנו, אדרבא ואדרבא לצאת ברכוש גדול!"

ואמר "מי לא יודע? יודעים את זה כולם, שהחבורה הקדושה של שובו בנים זו חבורה קדושה שאין בעולם חבורה כזאת! אני לא אשכח את זה לפני עשרות שנים כשהייתי בחור צעיר, הייתי אברך, כשראו בחורים או אברכים משובו בנים מגיעים לכותל ראו מגיעה פלוגה של הצבא, זה לא כמו איזה מסכן בא להגיד איזה פרק תהילים – והולך. צועדים כמו חיילים לקראת המערכה, אני לא אומר בגוזמאות, זו מציאות, מי שראה את זה בעין האמת ראה את זה תמיד. מי לא יודע את הסוד הזה, זו עבודת השם מיוחדת שאי אפשר למצוא בכל העולם, אם זה התפילות הארוכות, אם זה התמדת התורה, אם זה השעות רציפות של לימוד גמרא, וקצות החושן, וכל הדברים שהרב מכניס. איזה הצלחות, איזה דברים הרב הצליח להכניס פה! אבל היצר הרע רוצה להחליש את זה, הוא רוצה להשתיק בכיוון כזה, בצורה כזאת... תפקידנו זה "ואחרי כן יצאו ברכוש גדול", כל אחד ואחד מהקהילה הקדושה והטהורה צריך לקחת אחריות, איך אני עושה שהמטרה הקדושה של הרב תלך ותגדל? איך אני פועל בחבורה? איך אני יכול לחזק את עצמי ואת זה שיושב לידי ואת השכן שלי, ואת הבן שלי, ואת מי שאני יכול להשפיע עליו? אין ספק שלכל אחד ואחד בקהילה הזאת יש לו כוח כמו גדולי הדור במקומות אחרים! זה לא גוזמאות! זה ברור כשמש!" 

וסיים במילים אלה "כשבא ציבור וזועקים 'אנחנו רוצים את הרב, אנחנו רוצים את המנהיג של קדושה, אנחנו רוצים את הביטול לקדושה' אז אין שום כוח לא לתקשורת ולא למשטרה ולא לשום דבר אחר שרוצה להזיק. ובכוח התפילות האלו והחיזוק שאנחנו מחזקים אחד את השני ומתחזקים בכל דבר שבקדושה, נקרע בעז"ה את הגזר דין הזה ובעז"ה נמשיך שיהיה "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר", ברכה והצלחה באופן הכי גלוי והכי מוצלח, לרב ולכל הנלווים אליו. אמן.    
(גם זה ניתן לשמוע בקו המידע 058-328-7777 שלוחה 43)


הרב אליהו איפרגן שליט"א
הרב אליהו איפרגן
הרב אפרגן

סיפרו לרב אליהו איפרגן שליט"א כל מה שעובר על הרב באחרונה שהובל באזיקים, ושלאחר מכן גורש מזימבבואה, ושהתברר למפרע שאת הכל פעלו מתנגדי הרב להסית ולהדיח כנגד הרב, ומה שעבר עליו ועל תלמידיו בדרך ליוהנסבורג, ובתוך יוהנסבורג וכו'. וכששמע כל זאת הוא התיישב על הארץ באמצע השיעור כדי להשתתף בגלות ובצער השכינה, וכך אמר:
"הרב הגר"א ברלנד לקח על עצמו גלות וביזיונות שוב לפני פסח, כמו רבי אליעזר הגדול שכשנידו אותו זה היה לפני פסח. וכל אחד צריך להשתתף בצערו ובצער השכינה. על פי הקבלה ועל פי רבינו זיע"א המחלוקת והגלויות והבזיונות שלוקח על עצמו הצדיק, זה כדי להוריד את חימת הדין, כאשר הסטרא אחרא מקטרגת קיטרוגים חוזרים ונשנים, ולא כל צדיק יכול להעיז בנפשו גלות כזו ולהתבזות בצורה כזו ובסדר גודל שכזה, לכן צריך שנדע ציבור יקר שהצדיק סובל בגללנו, והגלות שלו למעננו ואל לנו לשבת איש תחת גפנו ותחת תאנתו ולא להשתתף בגלותו וסבלו.
כי כשבורא עולם לעתיד לבא ישאל את הצדיקים מה עשיתם בשביל עם ישראל? כולם יגידו כך וכך וכו'. ואז השם יסביר את שאלתו ויאמר להם אבל מי לקח גלות על עצמו למענם, מי הסכים לסבול למענם, מי הסכים לחסוך פיתו למען השתתפות בצער השכינה. וצדיק גדול כזה שהוא רוח אפינו משיח ה' שהוא נשמת רבי אליעזר הגדול, הוא מתפלש  בעפר והכל בגלל שבחר בזה בגלל עצמו. וה' סיבב לגלגל זכות ע"י זכאי וחובה ע"י חייב כידוע, ה' יצילנו. 
אז מי יכול לעמוד בזעם הקיטרוג הגדול של אותם המנפחים את עצמם בתענוגים, בפרסום של שקר, ואוכלים לשובע נפשם בו בזמן שהשכינה בגלות והצדיק האמת מתפלש בעפר. אוי לאותה בושה, שלא מנסים להשתתף בצער השכינה, בצער הצדיק. ומקובלני מאבותיי הקדושים, שהסטרא אחרא מתעצמת בימים אלו ומתגברת מיום ליום, כאשר רואים בחוש בעינינו. לכן כל אלו המשתתפים בצער השכינה ובצער כנסת ישראל, ובצער הצדיק בתקופה קשה זו גורמים להקלה בצערה וע"י זה היא מקבלת כח יותר גדול לקרב את הגאולה. ועל זה נאמר בתיקון חצות 'בָּאוּ גוֹיִם בְּנַחֲלָתֶךָ טִמְּאוּ אֶת הֵיכַל קָדְשֶׁךָ שָׂמוּ אֶת יְרוּשָׁלַ‍ִם לְעִיִּים נָתְנוּ אֶת נִבְלַת עֲבָדֶיךָ מַאֲכָל לְעוֹף הַשָּׁמָיִם בְּשַׂר חֲסִידֶיךָ לְחַיְתוֹ אָרֶץ '. 
לכן, נתפלל כולנו ונבקש מבורא עולם שיקל בסבל הצדיק וע"י כך גם את צער השכינה ונזכה לראותו במהרה ושהקב"ה יגיד לו כבר לחזור, וייגמר התיקון הגדול שלקח על עצמו איש זך ונורא זה ונזכה לראותו במהרה בימינו.
וכל אחד מהמשתתפים יקבל על עצמו קבלה טובה ותוספת לימוד תורה למען הקלת סבלו של קדוש זה. והריני להזהיר לכל שומעי לקחי, ולבאי השיעור הי"ו, לבל יעיז איש לפתוח ולפעור פיו כנגד קודש קודשים זה. ומי שיעז לעשות כזאת הרי הוא כמדבר על השכינה ממש. אוי לו ולזרעו אחריו, ואשרי הסותם פיו שיזכה לשפע קדושה ויהפוך הפשע לשפע, ע"י נושא עוון ועובר על פשע אמן ואמן"
כשמורנו הרב היה במרוקו הרב אליהו איפרגן נסע אליו ודיברו שם ביחד במשך חצי שעה.

הרב שלום ארוש שליט"א
הרב שלום ארוש
הרב אליעזר ברלנד עם תלמידיו הרב שלום ארוש

כ' ניסן תשע"ד ה' דחול המועד פסח הרב שלום ארוש דיבר בשיעור לתלמידים שלו בישיבת חוט של חסד אחרי תפילת שחרית ואמר:
"אוי לו למי שיהרהר אחרי הרב שלי, אוי ואבוי לו, אני לא מקנא בו - לא בעולם הזה ולא בעולם הבא".
"רק מהרהר אוי לו, בן אדם צריך להיות מטומטם בשביל להרהר על יהודי שפתח את הדרך לאומן יהודי שממש הקים עולה של ברסלב. כל ברסלב היה כלום בלי הרב! כלום! בלי הרב לא היה כלום בברסלב, אני יודע שהוא עשה את הכל, אני יודע טוב מה שהוא עשה".
"למה הוא החליט לקבל על עצמו ביזיונות רדיפות וגלות לא יודעים, הוא החליט לקבל אז הוא מקבל. מה אנחנו יכולים להתערב בעבודה של צדיקים?! זאת לא העבודה שלנו. אבל להרהר בו, אוי ואבוי למי שיהרהר, אוי לו! בישיבה שלי חשוב לי שיהיו ממש בשלום עם כל עם ישראל, כל שכן עם הצדיקים שבדור... אי אפשר להבין מה הצדיקים עוברים בדור. מה אתה מבין!? אתה מבין בצדיקים?! אתה לא מבין בסלט עגבניות (צוחק), מבין בצדיקים?!" 
"מאוד חשוב לי שבישיבה פה יחזיקו במידת השלום, שנהיה בשלום עם כל עם ישראל, גם עם המסכנים שחולקים עלינו אנחנו בשלום איתם, גם אלה שחולקים עלינו ומבזים אותנו גם אנחנו אוהבים אותם - רק אין להם דעת. ברוך ה' קצת דעת קבלנו מרבינו הקדוש שאמר "שלום הוא לפי הדעת" מי שאין לו דעת הוא במחלוקת, מחלוקת בא מחוסר דעת, שלום בא מדעת."    
"אני מבקש מכולם שיתפללו על כבוד מורינו ורבינו הרב אליעזר בן עטיא שיתפללו עליו. הוא עובר ביזינות בלי סוף ורדיפות בלי סוף".
"יש לי צער עצום, יש לי צער גדול מאוד מאוד, כמה הצדיק הזה עובר, כמה גלות עובר עליו, כמה ביזיונות, כמה רדיפות, לא מובן בכלל בשכל!! אסור לנו לעמוד מנגד, שנתפלל שהשם יגאל אותנו, שיגאל אותנו ממש..."
(ניתן לשמוע את זה בקו המידע 058-328-7777 שלוחה 43)

רבי דוד אבוחצירא שליט"א
רבי דוד אבוחצירא
רבי דוד אבוחצירא

 כבר כתבנו בכמה עלונים את דברי רבי דוד אבוחצירא שהוא דיבר דברים גדולים על מורנו הרב שליט"א ועל גלותו שהוא קיבל על עצמו. לאחרונה אחד היה אצלו ושאל אותו עוד פעם לגבי הרב ומה שאומרים עליו, אז הוא אמר "הרב ברלנד הוא מספר 1 בשמירת הברית, וודאי אין להתייחס כלל לכל הדיבורים".

הרב מרדכי גרוס שליט"א

הרב מרדכי גרוס
הרב מרדכי גרוס בקבר יוסף (בצד שמאל עם זקן לבן)
 אחד מאנ"ש היה לאחרונה אצל הפוסק הגדול הרב מרדכי גרוס שליט"א גאב"ד "חניכי הישיבות" ואמר לו שהוא תלמיד של הרב ברלנד, אז מיד הרב גרוס אמר "אהה מה שלומו? אני מתפלל עליו כל הזמן!" 
בספירת יסוד שביסוד בשנת תשע"א מורנו הרב שליט"א והרב מרדכי גרוס עלו לקבר יוסף הצדיק בשכם ביחד עם שלושת אלפי יהודים.


האדמו"ר מסאסוב שליט"א

האדמו"ר מסאסוב
האדמו"ר מסאסוב
כאשר פורסמה התמונה של מורנו הרב שליט"א עם מדי האסיר והאזיקים ללא כיפה לראשו. נכנס אברך חשוב לכ"ק מרן האדמו"ר מסאסוב שליט"א והראה לו את זה. כאשר ראה מרן האדמו"ר שליט"א את התמונה פרץ בבכי והתאונן על גלות השכינה וצערו של צדיק. ואמר: "אם היה לי הכוח והממון הייתי מתרומם ונוסע אליו לזימבבואה לבקרו". 

ראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
 הרב עובדיה יוסף עם בנו הרב יצחק
הרב עובדיה יוסף עם בנו הרב יצחק

אחד  מהרבנים ביוהנסבורג התקשר להראשל"צ מרן הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א לשאול אותו אם לארח את אנ"ש, והוא אמר שמצווה לסייע להם לכל צרכיהם, אז הוא שאל את הראשל"צ "ומהו דעתך לגבי הרב אליעזר ברלנד?", ענה לו הרב יצחק יוסף, אם אבי מורי (מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל) היה מכבדו, אז אני סומך על דעת מור אבי זצוק"ל. ועוד שאלו את הגר"י יוסף, אבל יש להרב ברלנד הנהגות משונות, אז הגר"י יוסף ענה, לכל צדיק יש הנהגות משונות.
הרב אליעזר ברלנדעם הרב עובדיה יוסף
ההרב אליעזר ברלנד עם הרב עובדיה יוסף
וכבר פרסמנו בעלון קודם את דברי מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל עצמו שאמר לנכדו כשבא לשאול אותו אודות השמועות שהוא שמע על הרב ברלנד, וכשנכנס לחדרו אמר לו מרן  "אתה הולך לדבר עכשיו על מלאך ה' צבקות! תזהר! כי מי שמדבר נגדו משחק באש!". 

תודה לאנשי יוהנסבורג

תודה מיוחדת מכל אנשי שובו בנים ותלמידי הרב לרב יצחק וקנין שליט"א וכל אנשי יוהנסבורג שפתחו ביתם וליבם בהרחבה ונתנו מכספם ועבדו במסירות נפש כדי שאנ"ש ירגישו טוב בכל ימי החג. עיוש עמר וב"ב, אשר פרץ וב"ב, מקס ממן וב"ב, וכל שאר האנשים שלא הזכרנו אותם שתרמו ופעלו לבנות אוהל ולעשות את כל הבישולים וקיימו את מה שכתוב בהגדה "כל דכפין ייתי וייכול" בהידור רב. השם יתברך יזכה אותם בכל הברכות הנאמרות בתורה.

יש לנו סיפורים נפלאים על ניסים שהתרחשו עם הרב, וכן עוד דיבורים חזקים מצדיקי ורבני הדור, ומחוסר מקום בעלון נאלצנו לשמור אותם לפעם הבא. 

שיעור של הרב כ"ט ניסן ערב ר"ח אייר

בית המקדשבעת סגירת העלון זכינו לשמוע שיעור נפלא של הרב שמסר ערב ר"ח אייר דרך הטלפון מיוהנסבורג. הרב אמר שחודש אייר זה החודש שמתחילים לבנות בית המקדש. וכמו שבזמן שלמה המלך התחילו לבנות בית ראשון בחודש זיו שזה חודש אייר וסיימו את הבניה בחודש חשוון, כך היום בעז"ה יתחילו החודש לבנות בית מקדש השלישי יגמרו אותו בחודש חשוון, גם בית המקדש של אבן וגם של אש.

קו המידע

ב"ה ניתן לשמוע בקו המידע את כל השיעורים של מורנו הרב שליט"א שנמסרו בשבועיים האחרונים באסרו חג פסח וביום שלישי כ'ט ניסן, וכמו כן יש בקו שלוחה מיוחדת (מס' 4) לראיונות וחדשות סביב מורנו הרב שליט"א, ניתן לשמוע שם את דברי הרבנים בעצרת, וראיונות מרתקים עם תלמידי הרב, הרב ילון יצחקי, והרב אריאל לוי מחברון, ועוד, ועוד, 058-328-7777.
לקוחות גולן טלקום שאינם יכולים לחייג לקו, בידכם לסדר זאת ב-2 דרכים: 1. לפנות לשירות לקוחות ולדרוש בתוקף שיפתחו לכם את הגישה. 2. לשלוח תלונה למשרד התקשורת באימייל pnyot@moc.gov.il

עצרות תפילה שבועית בכותל

העצרות תפילה בכותל המערבי להצלחת מורנו הרב שליט"א ממשיכים מידי שבוע בימי רביעי. מתאספים בשעה 6:30 עם שירים וריקודים להמתקת הדינים, 3 פעמים תיקון הכללי, ותפילת מעריב עם ניגונים. איש בל יעדר!

ל"ג בעומר במירון

הרב אליעזר ברלנד במירון
הרב אליעזר ברלנד במירון ל"ג בעומר
כולם מכירים וזוכרים את ההדלקה הגדולה במירון של מורינו הרב שליט"א שנערכת ב-2 לפנות בוקר במתחם הקרוב לציון רבי יוחנן הסנדלר (מקום המשחטה לשעבר), בעז"ה גם השנה יערכו אנ"ש הדלקה רבתית במקום בשעה 2:30 לפנות בוקר בליווי תזמורת עם ריקודים עד אור הבוקר ואח"כ תפילת שחרית עם ניגונים כמנהג אנ"ש, אומנם לא נזכה שהרב יהיה איתנו בגופו אבל וודאי שברוחו הוא יהיה איתנו ובעז"ה הרב גם ימסור שיעור דרך הטלפון שיועבר ברמקולים במקום. כולם מוזמנים!!

מגבית דחופה – כנישתא ל"ג בעומר 

אנחנו חייבים להפיץ את אור הצדיק ביתר שאת ועוז בקרב כל עם ישראל! מעל חצי מיליון יהודים יגיעו למירון בל"ג בעומר השנה. יש כאן הזדמנות פז להפיץ את אור הצדיק לאנשים שעוד לו ראו את זה. כל עלון השבוע עולה כ-35 אג', כדי להפיץ את העלון כמו שצריך צריכים עשרות אלפי שקלים! לכן אנחנו עושים מגבית דחופה, כל מי שרוצה לקרב את הגאולה ולהפיץ את האור תרמו בעין יפה למגבית כנישתא ל"ג בעומר. ניתן לתרום בלחיצה כאן. כמו כן ניתן לשלוח צ'ק עבור "רחמים ברכה" לכנישתא חדא בכתובת החומה השלישית 34/11 ירושלים. כמו כן ניתן לשלם בכרטיס אשראי או בהעברה בנקאית בטלפון 054-840-7573. זכות ההפצה וזיכוי הרבים יעמדו לכם לראות כל הישועות בזה ובבא לנצח נצחים.
כמו כן מחפשים מתנדבים שיעמדו במירון לחלק עלונים במשך כל שעות היום בעזרת הגברים ובעזרת הנשים. כל מי שרוצה להתנדב תיצור איתנו קשר 054-840-7573. תזכו למצוות!       

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה